23. januar 2012

Oppskriftshauk & testkjøkken

Jeg elsker å finne oppskrifter og er ivrig med saksa for å sikre meg gode oppskrifter på matretter, kaker og bakverk. Og jammen meg - en gang i blant strekker tiden til å ta et dykk ned i utklippsbunken og faktisk prøve de ut! De mest vellykkede oppskrifter får da permanent plass i min helt egen lille kokebok.

På søndag var det denne herlige oppskriften som ble testet;
Løkbrød med oliven

Her er brødet klart for ovnen, mmm...

Herlig til lasagne, til suppe eller ved siden av salat. Skal nok ikke se bort i fra at dette også kan nytes alene også, med noe godt i glasset ved siden av.
Ferdig stekt, helt nydelig! Løken tar smak fra honningen, høres litt underlig ut men det gjør susen!

Her kommer oppskriften slik at du kan teste også, for det er det verdt.

Jeg dobblet oppskriften på deigen, da ble det akkurat stort nok til et stekebrett, jeg dobblet ikke alt fyllet, men her rpøver du deg bare frem.

1/4 pk med gjær (15g)
1 1/4 dl vann
1 ts havsalt
2 ss olivenolje
3-4 dl hvetemel

Fyll:
1 gul løk
1 rød løk
2 fedd hvitløk
1 dl svarte oliven
2 ss revne rosmarinblader
2ss olivenolje
2 ss flytende honning
havsalt

Slik gjør du:

Smuldre gjæren og ha i lunkent vann. Tilsett salt olje og mel. Heves under håndkle i 30 min.
I mens kan du lage fyllet. Skjær løken i tynne halvmåner. Legg løk, oliven og rosmarin i en bolle. Tilsett olivenolje og honning - bland sammen.

Varm ovnen til 225 grader.

Bre deigen utover et bakepapir (jeg brukte silikonstekeark - lettere å jobbe med).
Legg på fyllet og la heve i 15 min.
Strø over litt havsalt på kantene.
Stekes midt i ovnen i 15-20 minutter.

Lykke til!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar